Gelukkig kunnen en mogen we met veel minder restricties ‘gewoon’ naar school! Afgelopen twee jaren waren, zacht gezegd, een uitdaging voor scholen, docenten en zeker de leerlingen. Laten we hopen dat we het virus onder controle krijgen en dat we met zijn allen vooruit blijven kijken.
Ondanks de vele uitdagingen, hebben we ook veel geleerd de afgelopen tijd. Vanuit VWC ben ik erg betrokken geweest om de scholen zo goed mogelijk te ondersteunen op ICT gebied. Een aantal zaken hebben zich bewezen als zeer nuttig, andere zaken staan nog in de stijgers voor de toekomst.
Ik geef graag een kleine greep uit vijf ontwikkelingen en de conclusies die daaruit getrokken kunnen worden. Zodat jij kunt beoordelen of ze voor jouw school van toepassing zijn.
We werken met veel van onze scholen al jaren met Onlineklas. Een handig, overzichtelijk onlineplatform voor alle lesmethoden die de school beschikbaar heeft. De docent kan klaarzetten wat gebruikt moet worden, maar ook juist uitzetten wat niet nodig is. Hiermee heeft de leerling een overzichtelijk beeld voor ogen zonder veel afleidende apps of programma’s.
Onlineklas draaide al naar volle tevredenheid onder normale omstandigheden, maar bleek ook uitstekend te voldoen als ondersteuning voor het thuisonderwijs. Leerlingen konden thuis zonder problemen inloggen op hun eigen pagina en daar hun werk maken wat klaar stond. Docenten konden de voortgang ook weer monitoren en zo een vinger aan de pols houden. Dus thuiswerken of niet, Onlineklas is uitermate geschikt voor beide omstandigheden.
Ook het internet op school moet voldoen aan de hoogste standaard. Klassen moet tegelijkertijd inloggen en werken op hun Chromebook of laptop. Ook om lessen te streamen naar thuis is correct werkend internet noodzakelijk. Om dit te bereiken moet de dekking plus de snelheid van het netwerk goed zijn en de verbindingen stabiel. Ik probeer op alle scholen dit te waarborgen door zelf waar te nemen wat ik ervaar, gesprekken te voeren en waar nodig advies uit te brengen om, indien nodig, aanpassingen te doen. Een kwalitatief hoogstaand netwerk, wat ook goed beveiligd is door een firewall, is wat wij faciliteren binnen elke school.
Veel scholen gaan langzamerhand over op touchscreens. De beamers verdwijnen uit het klaslokaal. Daar zijn ook genoeg redenen voor, omdat de voordelen van een beamer niet op kunnen tegen de voordelen van een goede touchscreen. Wij hebben touchscreens die speciaal zijn ontwikkeld voor onderwijsdoeleinden. Qua prijs zijn ze vergelijkbaar met de prijs van een nieuwe beamer, maar daarvoor hoef je dan niet om de zoveel tijd de lamp te vervangen, de filter schoon te maken of te vervangen. Daarnaast is het beeld veel beter zichtbaar voor de klas (ook in lichte lokalen!), ze zijn energiezuiniger en de schrijfervaring is beter. Dan heb ik nog niet eens alle voordelen opgenoemd. Kortom; denk zeker aan een Touchscreen bij het inrichten of moderniseren van een lokaal. Liever eerst testen? Dat kan ook bij ons in het Experience Center.
Steeds meer scholen denk na over de server in hun school en het nut daarvan. Zeker als iedereen in Microsoft Office 365 werkt en vrijwel niks meer lokaal op devices opslaat, is het nut van een fysieke server nog maar heel beperkt. Nadenken om geheel in de Cloud te gaan is dan logisch om te doen. Dat doen wij ook en daarvoor zetten wij Intune. Dit is een cloudservice die zich richt op MDM (Mobile Device Management).
Als school bepaal je hoe apparaten worden gebruikt. Je kan instellingen configureren en direct aanpassen. Gaat een apparaat verloren? Dan kan je makkelijk de organisatiegegevens wissen vanuit de Intune omgeving. Bij aanschaf van een apparaat kan deze vooraf klaargemaakt worden met het juiste profiel en is daardoor direct inzetbaar. Hierdoor hoeven onze specialisten niet meer op school te devices aan de juiste apparaten te hangen en in te stellen, maar krijg je direct een kar met bruikbare Chromebooks of laptops. Dat scheelt niet alleen tijd en geld, maar vaak ook een hoop ongemakkelijke situaties. Met een overstap naar Intune is de school klaar voor de toekomst.
Terwijl ik dit schrijf loopt er bij de scholen in Staphorst een gesubsidieerd traject om de werking van de luchtfilters in klaslokalen te onderzoeken. Ik verwacht dat eruit komt dat de atmosfeer in de klas aangenamer is, minder hoofdpijn en droge ogen, er minder zieken zijn en elk geval geen besmettingen binnen de klas. Het zal effectief blijken te zijn tegen het Coronavirus en ook leerlingen met hooikoortsklachten zullen minder last ervaren.
De luchtfilters die wij aanbieden zorgen hier ook voor. Alles is uitgebreid getest in verschillende landen en universiteiten. We hebben op een school inmiddels zeven luchtfilters staan en we hebben een demomodel die op aanvraag op locatie getest mag worden. Zeker als er een subsidie voor beschikking komt is dit een heel interessant product voor scholen om te zorgen voor een veilige en prettige leeromgeving.
Welke van deze onderwijs-vijf neem jij mee voor dit schooljaar? Laat het me weten!
Blog door: Gerhard Boersema | Adviseur Onderwijs