Steeds vaker is er een kopie van ons paspoort of ander identiteitsbewijs nodig voor bijvoorbeeld de verhuur bij een plaatselijke bouwmarkt, bij het tekenen van een koopakte of bij het inchecken in een hotel. We laten op steeds meer plekken en vaker persoonlijke gegevens achter. Gegevens die, als ze in de verkeerde handen vallen, eenvoudig kunnen worden misbruikt.
Met de gegevens die op identiteitspapieren staan is het mogelijk om een telefoonabonnement af te sluiten, spullen te bestellen of zelfs een lening aan te vragen. In 2015 zijn er 805 meldingen van identiteitsfraude ontvangen. Het grootste gedeelte van de identiteitsfraude vond plaats met een paspoort, namelijk 26%. Ook de identiteitskaart (15%) en het rijbewijs (8%) zijn vaak gebruikte fraudemiddelen.
De toenemende digitalisering heeft invloed op het aantal meldingen. Zo ging in 2015 ruim 16% van de meldingen over fraude met openbare gegevens, persoonlijke gegevens die bijvoorbeeld te vinden zijn op Facebook, Google of LinkedIn.
Wil je identiteitsfraude voorkomen? Wees dan bewust van de gegevens die je deelt op internet, met bedrijven, instanties en individuen. Ben je toch slachtoffer geworden van identiteitsfraude? Lees hier wat je moet doen.
Deze blog is samengesteld met informatie van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en de Rijksoverheid.
Bron: Sharp